Eksperti

Bankas nodrošinās skaidras naudas pieejamību un pārstāvību reģionos uz adekvātiem nosacījumiem

Sanita Bajāre, Finanšu nozares asociācijas valdes priekšsēdētāja, 25.04.2024

Jaunākais izdevums

Skaidras naudas lietošana – veikalā, frizētavā, kafejnīcā un citās vietās – mūsu ikdienā kļūst par aizvien retāku parādību. Skaidra nauda Latvijā veido aptuveni 25% no maksājumiem, liecina Latvijas Bankas dati*.

Asociācijas dati liecina, ka gandrīz 50% klientu ikdienā skaidru naudu no saviem kontiem neizņem vispār, bet tad, kad izņem, lielākoties summa mēnesī nepārsniedz pusi no minimālās darba algas. Lielāko daļu iemaksu bankomātos veic mazie uzņēmumi, inkasējot dienas ienākumus. Komercbankas Latvijā uztur un turpinās uzturēt bankomātu tīklu, kurā var izņemt skaidru naudu un to arī iemaksāt.

Attiecībā uz bankomātu tīklu četras lielākās bankas kopā ar Latvijas Banku jau 2021. gadā parakstīja sadarbības memorandu, apņemoties nodrošināt skaidras naudas pieejamību, un šo memorandu ir godprātīgi pildījušas. Šobrīd likumdevējs gatavojas prasību par bankomātu tīkla uzturēšanu iestrādāt arī likumā, un Asociācija šo risinājumu ir saskaņojusi, ņemot vērā to, ka tas paredz turpināt veiksmīgo praksi, ar kuru pēc SKDS datiem ir apmierināti 85% iedzīvotāju.

Latvijā ir gandrīz 900 bankomātu, divu gadu laikā to skaits ir sarucis tikai par 1,7%. Bankomātu tīkls pēdējo gadu laikā ir ticis uzturēts salīdzinoši nemainīgā apjomā, rūpīgi izvērtējot pieprasījumu – ir nozīmīgi, ka cilvēki var piekļūt arī skaidrai naudai kā likumīgam maksāšanas līdzeklim. Jāatgādina, ka valsts pati pēdējos gados ir dažādos veidos mudinājusi cilvēkus atteikties no skaidras naudas lietošanas vairākās situācijās, un finanšu nozare ir sekojusi šīm un pasaules tendencēm, apzinoties visas sabiedrības ieguvumus no ēnu ekonomikas ierobežošanas.

Bankomātu izveide un uzturēšana veido izmaksas, kas bankām jāsedz no saviem līdzekļiem, kas gūti sniedzot citus finanšu pakalpojumus. Lemjot par skaidras naudas pieejamības nodrošināšanas prasības fiksēšanu likumā, runa faktiski ir par sociāla pakalpojuma uzlikšanu privātajām sektoram, konkrēti, komercbankām, jo tām būtu jāuztur bankomāti un filiāles arī ekonomiski nepamatotās vietās. Nozare ir gatava uz saprātīgiem nosacījumiem veikt šo sociālo pakalpojumu un aicina lēmuma pieņēmējus saukt lietas īstajos vārdos - “Uzdodam bankām veikt sociālu funkciju” – apstākļos, kad valsts iestāžu darbība un valsts pakalpojumu pieejamība reģionos, tostarp lielā ēnu ekonomikas īpatsvara, ar kura samazināšanu valstij, neskatoties pat uz lielo datu apjomu, ko komercbankas sniedz VID, pietiekami labi nesokas, ir ne mazāk izaicinoša un ir daudzos gadījumos ar likumu nemaz nav regulēta.

Lielākajām bankām kopumā Rīgā ir 26 filiāles, bet reģionos – 34 filiāles, papildu arī atsevišķām mazākām bankām ir filiāles reģionos.

Banku filiāles pēdējo gadu laikā ir aizvien mazāk apmeklētas, jo lielākā daļa klientu ir pārgājuši uz finanšu pakalpojumu izmantošanu attālināti. Asociācijas veiktā Latvijas iedzīvotāju aptauja rāda, ka 83% cilvēku pēdējā gada laikā bankas klientu apkalpošanas centru nav apmeklējuši nevienu reizi vai tikai vienu reizi. Tāpat aptauja rāda, ka 34% iedzīvotāju kopumā būtu vairāk apmierināti, ja klātienes apmeklēšana būtu vairāk pieejama, savukārt 23% cilvēku norāda, ka bankas apmeklēšana viņiem nav svarīga un to neplāno darīt. Kopumā 60% aptaujāto atzīst, ka ir apmierināti ar pieejamību, un tikai 6% iedzīvotāju ir ļoti neapmierināti.

Analizējot datus par filiāļu apmeklēšanu, redzams, ka apmēram 30% gadījumu šāda apmeklējuma iemesls ir saistīts ar autentifikācijas līdzekļiem – Smart-ID, MobileScan, kodu kalkulatoru. Gandrīz puse visu banku apmeklējumu ir Rīgā. Aizvien redzam, ka klātienes apmeklējums ir pieprasīts senioriem, it īpaši vientuļajiem senioriem, kā arī personām, kas runā krievu valodā un dzīvo Rīgā.

Šobrīd tiek aktīvi risināts jautājums, lai nepilngadīgo apkalpošanai obligāti nebūtu nepieciešama vizīte klātienē, kas nereti var sagādāt papildu neērtības. Respektējot katras bankas atšķirības, vidēji pusi kontu tiek atvērti attālināti. Bankas apmeklēšana diemžēl ir nepieciešama arī trūcīgām personām, lai izpildītu normatīvo aktu prasību par konta pārskatu iesniegšanu sociālajam dienestam. Asociācija ir rosinājusi valstij kopā izveidot automātisku risinājumu bez klienta iesaistes, jo gadā šādi pieprasījumi var sasniegt pat vairākus simtus tūkstošus pieprasījumu. Šobrīd šajā jomā bankas aktīvi sadarbojas ar Labklājības ministriju, noteikti aicinām šo risinājumi izstrādāt kā prioritāru.

Ir maz tādu finanšu pakalpojumu, ko iedzīvotāji nevarētu veikt attālināti, tāpēc arī filiāles uzturēšana ārpus ekonomiski aktīvajiem valsts centriem ir galvenokārt sociāls pakalpojums. Redzam, ka daļa klientu, īpaši seniori, apmeklē bankas un ir gatavi pat maksāt komisijas maksu, lai tikai socializētos ar cilvēku klātienē. Šādi bankas pilda nevis finanšu, bet drīzāk komunikācijas, sociālās atstumtības mazināšanas funkciju. Tomēr tajā daļā, kur filiāles apmeklējums ir nepieciešams, atbilstoši katras bankas stratēģijai (mērķa klients, mērķa pakalpojumi) tiek uzturētas iespējas saņemt pakalpojumus klātienē.

Banku nozare šobrīd arī analizē iespējas atsevišķu uzdevumu nodošanai Latvijas Pastam, kas ļautu vienkāršus ikdienas pakalpojumus saņemt tuvāk katram iedzīvotājam, apzinoties, ka atvērt pilna servisa filiāli katrā pilsētā visām bankām ir neproporcionāli un neracionāli, it īpaši, ja pakalpojums, ko iedzīvotāji tur galvenokārt izmanto, ir vairāk tehnisks, nevis finanšu.

Ir būtiski, ka banku ir pieejamas konsultācijām par kreditēšanu un finanšu pratību, krāpniecības upuriem un ja nepieciešams, arī mazajiem un vidējiem uzņēmējiem, kā arī specifisku juridisku jautājumu risināšanai (mantojums, pilnvaras, paraksta tiesības, ieguldījumi). Ikdienas maksājumu veikšana vai skaidras naudas iemaksas kontos tiek un tiks nodrošināta citos visiem iedzīvotājiem izdevīgākos kanālos.

* 2024.g. pavasara “Maksājumu radara” dati liecina, ka skaidrās un bezskaidrās naudas attiecība ir 23% pret 77%. Avots: https://www.bank.lv/aktualitates-banklv/zinas-un-raksti/jaunumi/16896-likuma-limeni-stiprinasim-skaidras-naudas-lomu

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Deputātu virzītais atbalsts kredītņēmējiem ar kredīta atlikumu līdz 250 000 eiro nav mērķēts atbalsts tiem, kam tas tiešām ir (vai – varētu būt) nepieciešams.

No pēdējo septiņu gadu laikā izsniegtajiem hipotekārajiem kredītiem (ar nodrošinājumu) 50% līgumu ir summā līdz 50 tūkstošiem eiro, no kuriem šobrīd aktīvi ir 75% līgumi. Savukārt 30% līgumu izsniegtās summas ir amplitūdā no 50 - 100 tūkstošiem eiro, no kuriem joprojām aktīvi ir 85% līgumu .

“Analizējot priekšlikumus un datus, redzams, ka “atlaide” ikmēneša kredītmaksājumiem nebūt nenonāks pie tiem iedzīvotājiem, kuriem tā iespējams būtu nepieciešamāka. Pie šāda augsta ienākumu līmeņa cilvēkiem parasti ir iespējas pārskatīt ģimenes budžeta tēriņus, rodot iespēju veikt neatliekamos un obligātos maksājumus. Jāuzsver, ka daļa kredītu ir ņemti senāk, tāpēc šobrīd kredīta atlikums – 250 000 eiro – var nozīmēt to, ka sākotnējā aizņēmuma summa ir bijusi vēl lielāka un īpašumi – ekskluzīvāki. Tāpēc šī būtu uzskatāma par atbalsta sniegšanu turīgākajām mājsaimniecībām un iedzīvotājiem, kuriem šāds atbalsts faktiski nav vitāli nepieciešams. Eiropas Centrālā banka (ECB) cēlusi bāzes procentu likmes, kā rezultātā auga Euribor, tieši tāpēc, lai, slāpējot iedzīvotāju pirktspēju, mazinātu inflāciju. Ideja atbalstīt turīgāko iedzīvotāju pirktspēju neatbilst ECB īstenotajai inflācijas mazināšanas politikai. Parasti, izvērtējot atbalsta nepieciešamību, citviet Eiropā un pasaulē valsts atbalsta mērauklas piešķiršanai pamatoti kalpo iedzīvotāju vai mājsaimniecību ienākumu līmenis, nevis emocijās balstīti pieņēmumi,” norāda Finanšu nozares asociācijas vadītāja Sanita Bajāre.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šī gada pirmajos deviņos mēnešos mājokļu iegādei iedzīvotājiem izsniegtā hipotekāro kredītu (ar nodrošinājumu) kopsumma sasniedz 499,4 miljonus eiro, liecina Finanšu nozares asociācijas apkopotie dati.

Vidējā summa, ko iedzīvotāji aizņemas mājokļa iegādei, šogad sasniegusi 84 tūkstošus eiro, un visbiežāk (46%) tās atmaksas termiņš ir no 25 līdz 30 gadiem. Jāatzīmē, ka teju puse (48%) aizņēmēju ir vecumā no 31 līdz 40 gadiem.

“Neraugoties uz ECB realizētās inflācijas bremzēšanas programmas rezultātā pieaugušajām Euribor likmēm, kas pēdējā gada laikā paaugstināja aizņemšanās izmaksas mājokļu iegādei, datos redzam, ka kreditēšanu tas nav apstādinājis- cilvēki turpina īstenot ieceres par sava īpašuma iegādi. Kopumā, protams, šogad vērojama lielāka piesardzība – mājokļu iegādei izsniegto kredītu apjoms samazinājies par nepilnu piektdaļu jeb 18%, salīdzinot ar pērnā gada pirmajiem deviņiem mēnešiem. Taču redzam, ka aizdevumu ņem tie, kuriem ir pārliecība par savu spēju segt kredītsaistības neskatoties uz pieaugošo dzīves dārdzību, jo maksātspējas grūtības kopumā šobrīd ir vien 0,3% no visiem kredītņēmējiem. Tas ir vērtējams kā zems rādītājs, kāds ir pastāvējis teju vienmēr un ko visbiežāk ietekmē pēkšņa darba nespēja vai darba zaudēšana,” saka Finanšu nozares asociācijas valdes priekšsēdētāja Sanita Bajāre.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iedzīvotāji aizvien turpina uzķerties uz dažādajām finanšu krāpnieku shēmām, un tādā veidā zaudē ievērojamas naudas summas.

Tā pērn četru Latvijā lielāko komercbanku klientiem izkrāpti līdzekļi 12,7 miljonu eiro apmērā, savukārt novērsto gadījumu apmērs sasniedz 9,2 miljonus eiro, liecina Finanšu nozares asociācijas apkopotie dati. Ja iedzīvotājs ir brīvprātīgi nodevis savus bankas piekļuves vai personas datus krāpniekiem, vai arī investējis naudu fiktīvās shēmās - ir maza iespēja novērst naudas aizplūšanu no cilvēku kontiem, tāpēc Asociācija aicina pirms datu nodošanas kārtīgi pārliecināties, kāpēc un kādos nolūkos tie tiek vaicāti.

Pērn vairāk nekā 5,6 miljoni eiro pretlikumīgi iegūti investīciju krāpšanas rezultātā un teju tikpat daudz – 5,5 miljoni eiro telefonkrāpniecības rezultātā. Šī statistika attiecas uz gadījumiem, kad klienti paši ir apstiprinājuši maksājumus no saviem kontiem. Jāatzīmē, ka strauji pieaudzis tieši investīciju krāpšanas gadījumu skaits – pērn tādi bijuši par 84% vairāk, nekā 2022.gadā.

Komentāri

Pievienot komentāru